Hunajaiset vinkit kaamoksen keskelle!

Herkuttelu voi lähteä helposti käsistä etenkin talvisin. Pimeys vaikuttaa mielialaan ja usein tuleekin syötyä lohdutukseksi. Kylmyys taas saa helposti tarttumaan energiapitoisiin ruokiin. Tähän vuoden aikaan sattuu myös paljon juhlia, joissa ruoka on usein pääosassa. Kaikesta toki pitää nauttia, mutta muistaa kohtuus.

Hunajalla on monia terveysvaikutuksia, mutta kannattaa pitää mielessä, että se on lähes tulkoon vain vettä ja sokeria eli täyttä herkkua. Hunaja on hyvä valkoisen sokerin korvaaja, mutta ravitsemussuositusten mukaan sokerin osuus päivittäisestä energian saannista saisi olla korkeintaan kymmenen prosenttia, jota kannattaa myös noudattaa hunajan käytössä.

Hyvä vaihtoehto perinteiselle hunajalle on Hunjayhtymän Mieleinen hunaja, johon on lisätty vatsan hyvinvointia edistävää kuitua. Ravintokuitu auttaa suoliston toiminnassa sekä vatsan bakteeritasapainon ylläpidossa. Hunaja on silti gluteenitonta ja toimii myös ruoanlaitossa.

Uni on tärkeä tekijä aineenvaihdunnassa ja näin ollen vaikuttaa nälän ja kylläisyyden säätelyyn. Vähemmän nukkuva on nälkäisempi. Hunajalla on sanottu olevan uneen vaikuttavia tekijöitä. Esimerkiksi lusikallinen hunajaa ennen nukkumaanmenoa voi lievittää yskää ja helpottaa unta, jopa tehokkaammin kuin lääke. Eli jos yskä vaivaa, kannattaa laittaa lusikallinen hunajaa suuhun illalla ja antaa sen valua hitaasti kurkusta alas.

Hunaja ei toimi pelkästään sisäisesti vaan auttaa myös ulkoisiin asioihin. Talvella kärsii ihomme monesti pahasta kuivuudesta ja etenkin kynsinauhat ovat haavoja täynnä. Hunajan antibakteerisia vaikutuksia on käytetty haavojen ja ihovaurioiden hoitoon jo kautta aikojen. Siinä on myös paljon ihoa suojaavia ja hoitavia entsyymejä sekä kasvihappoja. Hunajaa voi käyttää sellaisenaankin ihon kuorintaan ja kosteuttamiseen tai kirkastavaksi naamioksi, kannattaa kurkata aiempi postaus hunajaisesta kasvonaamiosta.