Miltä tuntuu julkinen lynkkaus?


Kaikki alkoi omasta surusta, siitä mitä olimme perheen sisällä kokeneet. Charity Dinner Gala tapahtuman tekeminen oli työn lisäksi eräänlaista terapiaa, niin että auttamalla muita, autan samalla lastani ja itseäni pääsemään kiusaamisesta yli.

Teimme onnistuneen ihanan gaalan, jossa oli hyväntekeväisyyshuutokauppa Frendit kampanjan hyväksi, kampanjan, jonka olimme itse keksineet. Olemme luvanneet lahjoittaa hyväntekeväisyyshuutokaupan tuoton lyhentämättömänä Frendit kampanjan hyväksi, kampanjan tuli toteuttaa kouluissa Kiusaamista vastaan ry.

Kampanja on lapsille. Haluan auttaa lapsia ja omalta osaltani auttaa, että kiusaaminen kouluissa vähenisi. Otimme yhteyttä Kiusaamista vastaan ry:seen, kun etsimme yhteistyökumppania kampanjan toteuttamiseen.

Kiusaamista vastaan ry on syyttänyt minua ja yritystäni Seitsemän päivää lehdessä, että olisimme käyttämässä varoja väärin. Hyväntekeväisyyshuutokaupan tuotto, jonka olemme saaneet tähän mennessä lähes kokonaan kerättyä huutajilta on siiretty Frendit kampanjan pankkitilille viime kuussa. Kiusaamista vastaan ry ei ole tähän päivään mennessäkään toimittanut meille omaa tilinumeroaan edes pyynnöstä.
Olen julkisesti avautunut mm. heti gaalan jälkeen Huomenta Suomi -ohjelmassa, että meidän perheen kohdalla mielestäni yksi opettaja aloitti lapseni kiusaamisen. En tullut ajatelleeksi, että Kiusaamista vastaan ry:n takana on opettajia, joiden intresseissä on opettajat. He kysyivät meiltä gaalan jälkeen, kuinka paljon hyväntekeväisyysrahoista pitää käyttää MAHDOLLISEEN Frendit kampanjaan. Kun vastasimme, että kaikki ja kysyimme mihin he ovat aikeissa sopimuksen vastaisesti varoja käyttää, niin emme saaneet vastausta. -Vastausta mihinkään.

Olemme lähettäneet heille sähköpostilla ja messengerillä kymmeniä viestejä saamatta vastausta. He eivät vastaa puhelimeen, eivätkä suostu tapaamaan meitä.

Jo ennen gaalaa Kiusaamista vastaan ry lähetti meille viestin, jossa vaativat meiltä koko gaalan tuottoa. Gaala on meille työtä. Se on kaupallinen tapahtuma, jonka eteen teemme lähes vuoden töitä. Olimme selkeästi tuoneet esille, että gaalan Hyväntekeväisyyshuutokauppojen tuotto menee lyhentämättömänä hyväntekeväisyyteen. Hyväntekeväisyyshuutokaupat olivat menestys ja saimme kerättyä rahaa enemmän kuin koskaan. Tuotehuutokaupalla katettiin hyväntekeväisyyshuutokaupan kulut, koska vaikka minä lahjoitinkin oman työpanokseni, niin hyväntekeväisyyshuutokauppaa ei pysty kuluitta järjestämään. Lista kuluista on lähetetty kaikille tuotehuutokauppaan lahjoittaneille heti gaalan jälkeen.

Kaksi kuukautta kului ja emme tienneet mitä tehdä. Takana vuoden työ, edessä mahdollisuus toteuttaa ihana kampanja lapsille, vastassa kiusaamista vastaan toimiva ry, joka ei suostu tapaamaan vaan uhkailee lakimiehillä ja poliisilla, antaen ymmärtää, että käyttävät rahat muuhun, kuin mihin ne oli kerätty.

Sitten soitti Seitsemän päivää lehti, joka kertoi Kiusaamista vastaan ry:n tehneen meistä tutkintapyynnön. Mistä, emme vielä tiedä, koska vaikka se on tehty jo lähes kuukausi sitten, niin asia odotti vielä tutkijaa.
Kiusaamista vastaan antoi asiasta myös haastattelun Seitsemän päivää lehdelle, jossa antavat ymmärtää, että veisimme hyväntekeväisyysrahat ja harjoittaisimme lahjontaa. Me emme ole kertaakaan gaalan jälkeen saaneet heihin puheyhteyttä tai päässeet saman pöydän äärelle keskustelemaan, kampanjan suunnittelusta puhumattakaan. Missään vaiheessa ei ole ollut puhetta, etteivätkö hyväntekeväisyyshuutokaupan varat menisi lyhentämättömänä Frendit kampanjan hyväksi.

Seitsemän päivää lehden juttu tuntui giljotiinilta ilman puolustusta tai edes totuutta; hyväntekeväisyystyölleni se oli palkkamurha.

Keräsimme paljon rahaa hyvään tarkoitukseen. Frendit kampanjan pitäisi alkaa syksyllä 2017 ja työt sen eteen heti gaalan jälkeen tänä keväänä. Me aloitimme jo työn, mutta nyt kaikki on jäässä.

Toinen yritykseni on jo lahjoittanut Kiusaamista vastaan ry:lle kakkukuvia kesällä 2016, jotka he ovat jo jakaneet lapsille ja Bretelle on luvannut lahjoittaa max. 2700 € arvosta huiveja opettajille. Nämä lahjoitukset ovat hyväntekeväisyyshuutokaupan tuoton ulkopuolelta tulevia lahjoituksia. Ja halusin myös muistaa opettajia, koska suurin osa heistä tekee upeaa työtä lasten hyväksi ja he ovat ensiarvoisen tärkeitä Frendit kampanjan toteutuksessa.

On myös annettu ymmärtää, että olisimme lahjoneet Kiusaamista vastaan ry:tä. Jo ensimmäisessä tapaamisessa tarjosimme mahdollisuutta palkkioon, koska uskoimme, että se tukisi Frendit kampanjan toteutuksen onnistumista. Harva pystyy tekemään töitä ilman palkkaa.

Kiusaamista vastaan ry ei edelleenkään vastaan soittoihimme tai suostu tapaamaan meitä, mutta toivon, että pääsisimme saman pöydän ääreen. Koskaan ei ole liian myöhäistä muuttaa suuntaa. Väärinkäsityksiä voi oikoa ja kompromisseja tehdä; anteeksikin voi pyytää.

Kiusaamistilanteet selviävät usein myös puhumalla, EI uhkailemalla, kiristämällä tai toisen julkisella häpäisyllä.

Ja miltä tämä kaikki on tuntunut? Takana on nyt 2 nukuttua yötä ja sitä ennen kahden kuukauden univaikeudet. Huomasin, että itkeminen ei auta tilanteessa, jossa tuntee itsensä lyödyksi ja häväistyksi. Mutta voin valita kahdesta, joko antaa kiusaajien voittaa tai näyttää, että teot puhuvat puolestaan. Arvaa kumman tien valitsen! Jos jotain hyvää pitää löytää tästä kokemuksesta, niin nyt tiedän ketkä ovat todellisia ystäviäni.

Frendit kampanja on lapsille, sitä ei aikuisilla ole oikeutta mokata.

En voi pyytää anteeksi, koska en ole tehnyt mitään väärää. Anteeksi voin antaa, mutta sitä pitää ensin pyytää.

Frendit kampanjan puolesta.
<3, Tua

PS: Seitsemän päivää lehti! Haastan teidät mukaan Frendit kampanjaan lahjoittamaan 100 kunnollista jalkapalloa kampanjaan osallistuvien koulujen lapsille!

FRENDIT KAMPANJA

Kampanja FRENDIT syntyi Charm It rannekoruista ja halusta tehdä 1000 koululaista onnellisimmiksi lapsiksi!

Me emme usko puhumiseen vaan tekemiseen. Uskomme varsinkin niihin tekoihin, mitä lapset tekevät itse! Uskomme myös palkitsemiseen ja kannustamiseen; yhteishengen kohottamiseen ja yhteiseen tekemiseen.

Frendit kampanja viedään 2.lk:lle koululaisille. Kilpailutettu asiantuntija suunnittelee kampanjan psykologisen puolen sisällön.

Frendit palkitsee lapsia eri etappien tavoittamisesta eri välineillä, joita voi käyttää välituntiharrasteissa yhdessä ja erikseen. Viestittää väreillään positiivisuutta, iloa ja hyvää mieltä.

Hyväntekeväisyyshuutokaupan tuotolla ostetaan kampanjaan tarvittavat tuotteet mahdollisuuksien mukaan suoraan maahantuojilta; jalkapalloja, maaleja, pingispöydät, sählymailoja, hyppynaruja, katuliituja yms.

Kun kampanjaa alettiin viime kesänä suunnittelemaan, niin kaikki alkoi toisen yritykseni omistamista Charm it koruista. Lupasin kampanjaan alkupalaverissamme Kiusaamista vastaan ry:n kanssa koruvaraston alle sen omakustannushinnan (n. 9000 eurolla). Korujen  jälleenmyyntiarvo on yli 25.000 euroa. Näillä saadaan 1000 lapselle pohja Frendit kampanjaan.

Koko kampanja on rakennettu tämän ympärillä jo viime kesänä.

Yksin saa aikaan paljon, yhdessä niin paljon enemmän.
Frendit -Ei puhetta, vaan tekoja!